Anmäl dig till Thrive - en serie av innehåll skapat för att hjälpa dig att omvandla dina relationer till intäkter. 

kundrelationer.png

14 ”hjärtetips” för att bygga starka kundrelationer

Du kan ha världens bästa produkt eller tjänst, men om du inte behandlar kunderna på rätt sätt kommer du inte att göra några affärer. Därför är det av största vikt för alla företag att skapa starka kundrelationer. Vi har samlat våra 14 bästa tips på hur du tar hand om dina kunder för att skapa långsiktiga och relationer med dem.

  1. Lägg fokus på din personal – tar du väl hand om din personal kommer det att smitta av sig i relationen med dina kunder.
  2. Ta extra väl hand om personerna som är dina ambassadörer – det är dina ambassadörer som pratar gott om dig och marknadsför ditt varumärke. En ovärderlig källa!
  3. Fastna inte i fällan av att utgå ifrån dig själv eller dina produkter/tjänster i dialog med kunden. Utgå alltid från kundens behov i alla situationer.
  4. Lova alltid lite mindre och leverera alltid lite mer.
  5. Var genuint intresserad av att lära känna din kund. Se varje kontakt med din kund som ett unikt tillfälle att fördjupa kundrelationen.
  6. Bjud alltid på din kunskap.
  7. Belöna dina mest lönsamma kunder.
  8. Var tacksam när dina kunder ger dig feedback och konstruktiv kritik. De hjälper dig att utveckla ditt erbjudande.
  9. Var kreativ, gör något oväntat som sätter lite guldkant på kundens vardag.
  10. När det blir tokigt, be om ursäkt och kompensera din kund.
  11. Skapa en tydlig målbild av vilken totalupplevelse ni vill ge era kunder. Låt det bli ett mantra på företaget, så alla verkligen vet hur ni ska bemöta era kunder via alla olika kanaler som kunden kommer i kontakt med er.
  12. Var alltid ärlig.
  13. Var proaktiv och kontakta kunden för att stämma av om ni uppfyller kundens förväntningar och lyssna till vilka utmaningar kunden har.
  14. Håll ordning och reda på din kunddata, då kommer dina kunder känna att du har koll och det vill alla kunder känna.

Glad alla hjärtans dag!

Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter kring att bygga starka kundrelationer. Kontakta oss så kan vi ses över en frukost, fika eller lunch och berätta mer. Självklart bjuder vi dig!