SuperOffice säkrar fortsatt partnerskap med Axcel - ska accelerera tillväxten i Europa

Christian Bamberger Bro och Lars Engbork

Lanseringen av en continuation-fond markerar nästa fas i partnerskapet mellan SuperOffice och Axcel, med ett förnyat fokus på långsiktig tillväxt.

Oslo, Norge – SuperOffice, en ledande CRM-plattform för små och medelstora företag i Europa, meddelade idag att Axcel, fortsätter sitt ägarskap i SuperOffice genom att etablera en continuation-fond på 266 miljoner euro.

Den nya fonden har förvärvat SuperOffice från Axcel VI, som ursprungligen investerade i SuperOffice 2020. Continuation-fonden har Carlyle AlpInvest som huvudinvesterare tillsammans med nya och befintliga investerare, Axcel-partners och medarbetare, samt SuperOffice-ledningen och anställda.

”Transaktionen är ett starkt bevis på förtroendet för vår vision, våra medarbetare och de resultat vi skapat, säger Lars Engbork, CEO på SuperOffice, och fortsätter:

”Med Axcels fortsatta partnerskap kommer vi att accelerera vår tillväxtresa, investera ytterligare i våra kunders framgång och utveckla våra produkters kapacitet med fler AI-drivna funktioner. Utöver det stärker vi vår go-to-market-satsning och aktivt utvärderar strategiska förvärv. Det gemensamma målet är att göra investeringar som möter kundernas behov.

Starka resultat under första ägarperioden

Sedan Axcels första investering år 2020 har SuperOffice överträffat förväntningarna. Företaget kan visa upp tvåsiffrig organisk tillväxt och en framgångsrik övergång för kunderna från en on-premise lösning till en modern, molnbaserad SaaS-modell. Omsättningen från molnlösningen är nästan tre gånger så hög som vid Axcels inträde, mätt i årliga återkommande intäkter (ARR). Samtidigt ligger bolaget i linje med att nästan tredubbla sin kassaflödes EBITDA.

”En continuation-fond är en attraktiv lösning i en situation som denna när vi ser en tydlig potential att skapa värde, säger Christian Bamberger Bro, Co-Managing Partner på Axcel, och fortsätter:

”Vi är stolta över den resa som SuperOffice har gjort, med en närmast fullständig övergång till molnet, en stärkt kommersiell satsning och betydande tillväxt. Transaktionen visar vårt engagemang och vår tro på att bolaget har goda möjligheter att växa vidare – både organiskt och genom strategiska förvärv.”

Tydlig tillväxtstrategi

Med förnyat stöd har SuperOffice ambitiösa planer. Ambitionerna bygger på starka resultat, drivna av kontinuerlig produktutveckling, en markant förbättrad användarupplevelse och ett ökat användande av AI-funktionalitet. Tillväxten kommer fortsatt att drivas av ökade marknadsandelar inom företagets kärnområde – molnbaserad CRM – men ett lika viktigt fokus kommer att vara strategiska förvärv.

SuperOffice planerar att vidareutveckla plattformen genom att förvärva lösningar som kompletterar dagens erbjudande och som stödjer fler delar av kundens arbetsvardag. Målet är att kunna leverera ett större samlat värde genom hela kundresan.

Med en solid grund och en tydlig vision är SuperOffice väl positionerat för att ta nästa steg och förverkliga ambitionen att bli den föredragna CRM-plattformen för europeiska företag.

Om SuperOffice

SuperOffice är en ledande och pålitlig CRM-plattform (Customer Relationship Management) för små och medelstora företag i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Nederländerna och Schweiz. SaaS-företaget erbjuder skalbara och modulbaserade lösningar som gör det möjligt för företag att hantera alla kundkontaktpunkter inom försäljning, marknadsföring och kundservice. Företaget grundades i Norge 1990, där huvudkontoret fortfarande är beläget. SuperOffice har kontor i alla marknader de verkar på, ett kundserviceteam i Litauen samt internationella partners i Storbritannien, Irland och Nordamerika. Idag har företaget närmare 300 anställda. För mer information, besök www.superoffice.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Engbork, CEO
Telefon: +45 22 69 28 68
E-post: lars.engbork@superoffice.com

Ole Erlend Vormeland, CFO
Telefon: +47 47 45 40 06
E-post: oleerlend.vormeland@superoffice.com

Tish Gilbert, Head of Communications and Brand
Telefon: +47 92 06 40 64
E-post: tish.gilbert@superoffice.com

Om Axcel

Grundat i Norden är Axcel en ledande private equity-firma som investerar i företag i hela Nordeuropa med fokus på fyra områden: Tekonologi, Affärstjänster & Industri, Hälsovård och Konsument. Axcel har kontor i Köpenhamn, Stockholm och Frankfurt och använder 30 års erfarenhet för att bygga marknadsledande företag med hjälp av samarbete och en tydlig strategi för värdeskapande. Företaget har rest sju fonder med ett totalt kapitalåtagande på över 4,1 miljarder euro från nordiska och internationella investerare. Axcel äger 21 företag och har genomfört 74 plattformsinvesteringar, över 400 tilläggsförvärv och 53 exits.

För mer information, vänligen kontakta:

Christian Bamberger Bro, Co-Managing Partner
Telefon: +45 33 36 69 99
E-post: cbb@axcel.com

Christian Schmidt-Jacobsen, Co-Managing Partner
Telefon: +45 33 36 69 99
E-post: csj@axcel.com

Jesper Breitenstein, Head of Investor Relations
Telefon: +45 27 80 76 75
E-post: jbr@axcel.com

Maria Fiorini Lorenzen, Head of Communications
Telefon: +45 22 27 36 76
E-post: mfl@axcel.com

Back to articles