Fem enkla sätt att öka din kundbas

oka-din-kundbas-article-main-image-SV.png

Sammanfattning:

  • Nyckeln till tillväxt och vinst
  • Hur en bibehållen kund förbättrar kundvärdet
  • Fem enkla sätt att öka din kundbas

Går du och funderar på hur du kan öka din kundbas?

En av de centrala drivkrafterna i ditt företags värde är värdet på dina kunder. Att analysera kundens lönsamhet och maximera kundens livslängd är mycket viktigt och grundläggande för alla företag.

För att öka din kundbas är det nödvändigt att hålla kontakten med potentiella och befintliga kunder och ju mer värde ditt företag kan erbjuda, desto mer sannolikt att de förblir lojala.

En 5% ökning av kundlojaliteten kan leda till en ökning av kundvärdet på 75%.

Utmaningen är hur man förbättrar kundlojaliteten med 5%?

Nedan följer 5 enkla sätt att få fler kunder och öka din kundbas.

1. Erbjud ett gratis nyhetsbrev

Gratis är något som alla har råd med, från små företag till globala koncerner. När du erbjuder ett gratis nyhetsbrev informerar du dina potentiella kunder om att du är villig att tillhandahålla gratis information från början. Om du levererar bra innehåll kommer kunderna att veta mer om ditt företag.

2. Öka din kundbas genom att be om omdömen

Innan en webbesökare lämnar din webbplats, be om att de svarar på en kort undersökning som är relaterad till ditt företag. Människor tycker om att uttrycka sig och berättar ofta gärna om sina online- och offlineupplevelser. Du kan använda en undersökning för att genomföra branschstudie, mäta kundupplevelsen eller kundtillfredsställelsen.

3. Behåll en hög nivå på din kundservice

En kund som kontaktar kundservice om sin första order är lika viktig som en kund som kontaktar kundservice om sin tionde order. Behandla varje kund med respekt och vidta lämpliga åtgärder. En glad kund kommer sannolikt att berätta för minst tre vänner om en positiv upplevelse och bra kundservice leder till ökad försäljning. Bäst av allt är att du kan hålla reda på tidigare kundkommunikation med hjälp av CRM-programvara.

4. Håll innehållet på din webbplats uppdaterat

Uppdaterat och informativt innehåll är en av de viktigaste faktorerna för att attrahera nya besökare och potentiella kunder. Håll ditt innehåll aktuellt genom att publicera en blogg som rapporterar de senaste affärsnyheterna, sammanfattningar av whitepapers och aktuella ämnen inom din bransch. Aktuellt innehåll kommer också att hjälpa din webbplats att synas i sökmotorer.

5. Marknadsför ditt företag på sociala medier

Facebook-användare har i genomsnitt 229 vänner. När du skapar nytt innehåll, lanserar en ny produkt, en ny tjänst eller en ny kampanj, se till att du delar det på de sociala mediekanalerna där du är aktiv. Det finns inget enklare sätt att öka din kundbas än att erbjuda mervärde och sedan få dina kunder att marknadsföra ditt varumärke åt dig.

Att bygga en solid kundbas

Marknadsföring är konsten att locka och behålla kunder. Om det du vill uppnå under det kommande året är att bygga en solid kundbas för din produkt eller tjänst, kommer de fem stegen ovan att öka din kunddatabas på nolltid.

Få vår guide "Försäljningsguidens KPI:er”, kostnadsfritt