Vetenskapen bakom öppningsfrekvensen på e-postutskick (och hur du får fler att läsa dina utskick)

e-postmarknadsforing-article-main-image-SV.png

Sammanfattning:

  • Hur framgångsrika dina e-postkampanjer är beror på öppningsfrekvensen. Om ingen öppnar dina mejl kommer det bli svårt att generera nya affärer via din e-postmarknadsföring. Så vad är då en bra öppningsfrekvens?

  • Vi delar med oss av statistik över öppningsfrekvenser per bransch, per enhet, tid för utskicket – med stöd av forskning från 50 mätvärden för e-poststatistik. Allt för att hjälpa dig att öka öppningsfrekvensen på dina e-postutskick.
  • I vår unika fallstudie visar vi dig hur vi uppnår en genomsnittlig öppningsfrekvens på 40% för varje e-postutskick vi gör (baserat på över 99 000 skickade mejl). Dessutom lär du dig hur vi genererade en öppningsfrekvens på 94%!

Hur mäter du framgången för dina e-postkampanjer?

Antagligen mäter du framgången genom antalet personer som öppnar dina mejl (öppningsfrekvens) och antalet personer som klickar på en länk (klickfrekvens).

Det inte är något fel med att göra så, men vad som ofta förbises är att klickfrekvensen helt och hållet är beroende av öppningsfrekvensen, för om ingen öppnar dina mejl, så finns det ingen chans att de kan klicka på länkarna i det.

För att få en bättre klickfrekvens behöver du därför få fler att öppna ditt mejl.

Det finns många åsikter på webben om hur man ökar öppningsfrekvensen, men det är bara konkreta data från framgångsrik e-postmarknadsföring som gör det intressant.

Det är därför är denna artikel är fullmatad med data från mer än 50 mätvärden från e-poststatistik!

Vetenskapen och de data som presenteras för dig i den här artikeln hjälper dig att få fler att läsa dina e-postkampanjer och öka öppningsfrekvensen, vilket i sin tur påverkar hur effektiv din marknadsföringsstrategi för e-post är.

Men först…

Vad är öppningsfrekvens för e-post?

Innan vi dyker in i datan måste du och jag förstå mätvärdena. De flesta anser att öppningsfrekvens är det antal personer som öppnar dina e-postutskick.

Låter logiskt, eller hur?

Tyvärr är det inte så enkelt. Ett mejl räknas bara som öppnat när något av följande inträffar:

  1. Mottagaren gör så att bilderna i ditt utskick visas i förhandsgranskningen eller den fullständiga läsvyn av mejlet.
  2. Mottagaren klickar på en länk i mejlet.

Men hur beräknas öppningsfrekvens av e-post?

E-postleverantörer beräknar öppningsfrekvensen genom att ta antalet personer som öppnar mejlet och dela det med antalet mejl som inte studsat, det vill säga att de inte nått mottagaren.

Om du till exempel skickar 100 mejl och 10 av dem studsar, har du alltså 90 levererade mejl. Låt oss säga att 10 av de 90 mejlen öppnas. Det innebär att din e-postkampanjs öppningsfrekvens är 11% (10 öppnade mejl av 90 levererade).

Mejl som inte levereras kan inte öppnas, därför räknas inte dessa med i öppningsfrekvensen.

Vad är den genomsnittliga öppningsfrekvensen för e-post?

Med tanke på att e-postmarknadsföring för B2B har varit den mest populära marknadsföringskanalen i många år, och att det genomsnittliga antalet mejl i marknadsföringssyfte som skickas fortsätter att öka, skulle man kunna tro att öppningsfrekvensen minskar.

Men så är inte fallet.

Med undantag för en minskning av den i öppningsfrekvens mellan 2013–2014, fortsätter den genomsnittliga öppningsfrekvensen långsamt att förbättras år efter år för att nå 24,88% under 2018 (en ökning med 0,3% jämfört med 2017).

email-open-rates-2006-2018-768x500[1].jpg

Det här är förstås bra nyheter, eftersom det betyder att e-post fortfarande är en kraftfull marknadsföringskanal som du kan använda för att kommunicera med dina prospekt eller kunder.

Innan du får fler att läsa dina mejl behöver du först förstå var du befinner dig.

Hur många läser dina mejl idag? Vad är din nuvarande öppningsfrekvens?

Det är här benchmarkrapporten för öppningsfrekvensen av e-post inom branschen kommer in.

Hur presterar jag jämfört med branschgenomsnittet?

Benchmarkrapporter är viktiga för att förstå hur branschen förändras i stort och du bör ta reda på ditt eget benchmark baserat på hur dina e-postkampanjer presterar. Du borde kunna få fram dessa tal från din e-postleverantör.

Här är en titt på vår egen öppningsfrekvens baserat på en e-postkampanj som vi genomförde tidigare i år:

email-marketing-campaign-performance-1024x508[1].png

Som du kan se skiljer sig öppningsfrekvensen från land till land.

Hur jämför du din egen öppningsfrekvens?

År 2018 var öppningsfrekvensen i samtliga branscher i genomsnitt 24,8%.

Om du har en öppningsfrekvens på 25% eller högre, så ska du vara väldigt nöjd!

Om inte, oroa dig inte. Du känner dina e-postmottagare bättre än någon annan. Om du till exempel konsekvent når en öppningsfrekvens på 15%, vilket är under genomsnittet, men din kampanj ändå levererar resultat är det tydligt att du inte presterar dåligt, även om "branschgenomsnittet" säger motsatsen.

Naturligtvis ska medelvärdena tas med en nypa salt. Öppningsfrekvenser inom försäkringsbranschen skiljer sig till exempel från sjukvården. Och öppningsfrekvenser i Europa skiljer sig från de i USA.

email-open-rates-by-region-1024x403[1].png

Den första utmaningen du behöver jobba på är att få dina mejl att komma fram till dina mottagare. Det är lönlöst att lägga timme efter timme på att skapa den perfekta kampanjen om det slutar i din läsares skräppostmapp, eller hur?

Hur får du fler mejl att nå mottagaren?

Mer än 20% av alla e-postutskick kommer aldrig fram till mottagarens inkorg. Det är mer än vart fjärde mejl!

Precis som med öppningsfrekvensen, varierar genomsnittliga leveransgraden per region.

Till exempel når endast 66% av e-postmeddelanden en läsarens inkorg i Asien jämfört med 86% i Europa.

email-deliverability-rates-by-region-1024x588[1].png

Detta gör en stor skillnad för din öppningsfrekvens!

Så hur kan du se till att dina mejl levereras till dina läsare?

Här är några tips om hur du kan öka leveransgraden.

  • Använd tvåstegsidentifiering. Tvåstegsidentifiering betyder att mottagaren kommer att verifiera att ta emot e-post från ditt företag (även om detta inte är ett krav enligt GDPR). Du vill ändå inte skicka mejl till personer som inte bryr sig om dina e-postutskick eftersom de inte läser dem och sänker din öppningsfrekvens.
  • Be dina mottagare att lägga till dig i sin betrodda adressbok. Genom att helt enkelt be dina läsare att lägga till "från" e-postadressen till deras adressböcker, kan du öka antalet levererade e-postmeddelanden.
  • Rensa din mottagarlista. Om en abonnent inte öppnar ett mejl från dig tre gånger i rad är chansen att personen inte längre är intresserad av ditt företag. Gmail och Yahoo Mail är tillräckligt smarta för att förstå detta, så om du fortsätter att skicka e-post till abonnenter som inte öppnar dem, kan de komma till skräpposten, så överväg att rensa din mottagarlista (som JD Whetherspoon gjorde före GDPR).

Ju fler mejl som levereras till dina mottagare, desto större chans att du får fler personer att öppna dem.

Hur läser mottagarna dina mejl?

Det sätt som dina mottagare läser e-post på kan ge viktiga insikter i hur du skapar dina e-postkampanjer, till exempel vilken typ av enhet de läser dem på.

Marknadsförare kan inte längre ignorera mobila enheter och surfplattor. Öppningsfrekvensen från mobila enheter har ökat med mer än 100% sedan 2011 och fortsätter att öka varje år!

email-open-rates-by-device-2018-1-768x473[1].jpg

Idag öppnas och läses 61% av alla e-postmeddelanden på mobila enheter.

Kan du gissa vad dina läsare gör när du skickar dem ett mejl som inte är optimerat för mobilen?

De raderar det. Faktum är att 70% radera mejlet direkt.

Och ändå använder endast 11% av alla e-postkampanjer responsiv design för att optimera layouten.

Dessutom konstaterar vår egen benchmarkrapport för e-postmarknadsföring att endast 20% av alla e-postkampanjer är optimerade för mobila enheter.

Har du sett hur din egen e-postkampanjmall ser ut på en mobil enhet nyligen?

Om inte, bör du ta en titt. Om du inte har optimerat dina e-postkampanjer för mobila enheter än, är det dags.

När ska jag skicka min e-postkampanj?

Timing är viktigt för öppningsfrekvensen. För att veta när du ska skicka dina e-postkampanjer måste du känna din publik.

Om du säljer programvara, kommer de flesta av dina kunder vara lediga på helgerna. Det innebär att ett e-postutskick på helgen leder till att färre öppnar.

Så när ska du skicka ditt mejl?

Forskning som Get Response genomfört konstaterade att den bästa dagen att skicka e-post för att få högsta möjliga öppningsfrekvens är tisdag.

best-day-to-send-emails-by-day-of-week-1024x543[1].png

Nu när du vet vilken dag som är bäst att skicka dina mejl, hur är det med tiden på dagen?

Ytterligare forskning visar att läsare är mer benägna att öppna e-postmeddelanden efter kl. 12 och att 23% av alla e-postmeddelanden öppnas under den första timmen efter leverans. Efter 24 timmar sjunker chansen för ditt mejl att öppnas till under 1%!

best-time-to-send-emails-by-hour-of-day-1024x573[1].png

Som du ser är tidpunkten för när du skickar ditt mejl avgörande för hur framgångsrik din kampanj blir. Om du skickar det på en dag då din publik är mindre benägna att läsa ditt e-postmeddelande, kan du gå miste om många potentiellt intresserade kunder.

Så när det gäller den optimala tidpunkten för ditt e-postutskick, är det med stor sannolikhet tisdag efter klockan 12.

Hur ökar jag öppningsfrekvensen?

Avsändarens namn och ämnesraden i dina mejl är de viktigaste faktorerna för att mottagarna ska öppna och läsa dem.

Till exempel säger 64% av mottagarna att de sannolikt kommer att läsa ditt mejl på grund av vem det är från och 47% av mottagarna öppnar ett mejl baserat på ämnesraden.

reasons-why-people-open-an-email-1024x517[1].png

Vilken avsändare använder du för dina utskick?

Skickar du dina e-postmeddelanden från företag XYZ, eller använder du en viss persons namn?

Tro det eller ej, men det kan göra stor skillnad!

Pinpointe marketing konstaterade i sin undersökning att genom att använda ett personligt avsändarnamn istället för exempelvis en info-adress eller ett företagsnamn, kan du öka öppningsfrekvensen med så mycket som 35%!

Därför är det förvånande att vi i vår egen marknadsrapport för B2B fann att 89% av alla e-postkampanjer skickas från ett företagsnamn.

Har du någonsin hört att du borde spendera lika mycket tid på att formulera rubriken som du spenderar på att skriva innehållet?

Exakt samma sak gäller för din ämnesrad.

Låt en välformulerad ämnesrad mogna fram och använd råd från underökningar och data för att underlätta ditt arbete.

En rapport från Retention Science visar att ämnesrader med 6 till 10 ord levererar den högsta öppningsfrekvensen, vilket gör att 8 ord är ett idealiskt antal för en ämnesrad.

open-rates-by-number-of-words-in-subject-line-1024x498[1].png

Om en ämnesrad är för lång klipps den av och din läsare vet inte vad mejlet handlar om (och kanske ignorerar det).

Detta är särskilt viktigt för mobila läsare eftersom ämneslinjens längd är ännu kortare!

En annan anledning som får mottagaren att öppna ett mejl är om ämnesraden riktas direkt till mottagaren, eftersom personliga ämnesrader med exempelvis mottagarens förnamn kan öka öppingsfrekvensen med upp till 20%!

open-rates-increase-when-using-personalization-1024x498[1].png

Att lägga till mottagarens namn i ämnesraden är enkelt, om du använder CRM.

Om du känner dig superkreativ kan du självklart ta det ett steg längre.

Retention Science fann att ämnesrader med filmtitlar och sångtexter har en genomsnittlig öppningsfrekvens på 26%.

Om du länkar till en video i ditt mejl kan du också inkludera ordet "video" i din ämnesrad. Det är något vi har testat och med ordet video ökade vår öppningsfrekvens 6%!

Finns det några ord som bör användas eller undvikas?

Genom att analysera flera miljarder mejl som skickades och öppnades kunde Dan Zarella ta reda på vilka ord som bör användas och vilka som bör undvikas i ämnesraden.

Här är vad de bland annat kom fram till:

  • De mest klickade mejlen innehåller dessa ord i ämnesraden: "hemligheter", "e-handel" och "fantastisk".
  • De mejl som oftast rapporterats som spam innehöll orden "bekräfta", "funktioner" och "uppgradera".
  • Människor är mindre benägna att öppna e-postmeddelanden som innehåller ett frågetecken (?) eller en hashtag (#).

Att skapa den perfekta ämnesraden som innehåller nyckelord som visat sig öka öppningsfrekvensen och skicka e-postmeddelandet från en känd avsändare bör nu stå högst upp på din att göra-lista när du ska skicka ut kommande mejlutskick.

Case study - öppningsfrekvens

Vid det här laget tänker du förmodligen:

"Det här låter riktigt bra, men fungerar det?"

Den goda nyheten är att vi har testat det. Och det fungerar!

Tidigare i texten skrev vi att den genomsnittliga öppningsfrekvensen 2018 var 24,8%.

Med hjälp av ovanstående tekniker och baserat på data från mer än 99 000 e-postmeddelanden som skickats under de senaste 10 månaderna, är nu vår genomsnittliga öppningsfrekvens 40,9%.

Det är 66% högre än den genomsnittliga öppningsfrekvensen.

email-open-rate-case-study-1024x704[1].png

Om du vill öka din egen öppningsfrekvens, försök en eller två av dessa tekniker nästa gång du skickar ut en kampanj!

Hur viktigt är segmentering?

Vi genomförde ett e-postkampanjtest.

I testet skickades två mejl. Den första mejlet skickades till en segmenterad lista (baserat på intresse) och det andra skickades till vår mottagarlista för bloggen.

Ämnesraden var densamma.

Och mejlinnehållet var detsamma.

Efter att ha tittat på resultaten genererade mottagarlistan för bloggen vår genomsnittliga öppningsfrekvens på 40%.

Vi var glada.

Men vad som hände sen fick oss att trilla av stolen...

Den segmenterade listan hade en öppningsfrekvens på svindlande 94%!

how-segmentation-impacts-email-open-rates-1024x658[1].png

Det tråkiga är att 89% av marknadsförare inte segmenterar sin e-postlista.

Kanske är det dags att börja segmentera dina listor?

Slutsats

Vi har nu delat med oss av den vetenskap vi har tagit del av bakom öppningsfrekvens och hur du kan använda data för att fatta beslut om din e-postmarknadsföring.

Här är de viktigaste punkterna för dig att ta med dig och använda nästa gång du skickar ett mejl för att öka din öppningsfrekvens:

  • Använd 6 till 10 ord i dina ämnesrader för att få den bästa öppningsfrekvensen
  • Skicka dina e-postkampanjer under arbetsdagen och efter lunchen
  • Skriv anpassade ämnesrader med läsarens namn
  • Använd ett identifierbart avsändarnamn
  • Optimera dina e-postkampanjer för mobilen
  • Bonus: Segmentera dina mottagarlistor

Naturligtvis kanske det bästa alternativet för dig kan vara att inte att använda något av ovanstående alls. Det beror helt och hållet på vad dina rapporter säger. Men du kan börja med det som står i detta inlägg och använda insikterna därifrån för att vägleda dig för att få fler att öppna dina mejl.

Ladda ner vår guide ”Hur du lyckas med e-postmarknadsföring”