Nyhet! Nu integrerar vi marketing automation i SuperOffice CRM. 
Läs mer 👉 här

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Nöjd-kund-index ökar varje år och det är starkt kopplat till lösningen från SuperOffice.

Per-Anders Melin IT-chef

Utmaning

HSB Àr Sveriges största bostadsorganisation, med ca 550,000 medlemmar.

Regionföreningen, HSB Göteborg, har ca tio procent av dessa medlemmar och omsĂ€tter nĂ€rmare 420 miljoner kronor. Regionföreningen Göteborg driver bostadsproduktion med ett tjugotal pĂ„gĂ„ende byggprojekt, förvaltar bostĂ€der, utbildar och stödjer de medlemsĂ€gda bostadsrĂ€ttsföreningarna. 

Vid Ärsskiftet 2000/01 ökade konkurrensen frÄn banker och redovisningsfirmor kraftigt. Ett tydligt behov av kundfokusering vÀxte fram. HSB Göteborg behövde förbÀttra leverenskapacitet och uppföljningen av kundleveranser. MÄlet var att öka servicenivÄn över hela verksamhetsbredden för att kunna vinna och behÄlla kunder. I HSB Göteborg:s breda verksamhet med vitt skilda expertomrÄden som exempelvis bokföring och drift, var det ibland svÄrt att fÄ överblick över kund-Ätagandet. Företaget saknade verktyg för att dela kundinformation expertomrÄdena emellan. Den centrala utmaningen var dÀrför att hitta en kundfokuserad helhetslösning.

Alla medarbetare från fastighetsskötare till VD har tillgång till kundinformationen. Det har ökat vår servicenivå.

Per-Anders Melin

Lösning

HSB Göteborg:s utvÀrderingar pekade pÄ behovet av ett kundvÄrdssystem, dÀr alla medarbetare kunde se informationen.

Anledningen till att SuperOffice valdes över konkurrerande CRM-leverantörer var frĂ€mst anvĂ€ndarvĂ€nligheten i systemet. HSB Göteborg lockades av det grafiska grĂ€nssnittet och att det var en Microsoftplattform. 

Avgörande var ocksÄ möjligheten till projektstöd hela vÀgen frÄn upphandling till förvaltning. Viktigt var att undvika ett komplicerat IT-projekt med lÄngdragen implementering.

Standardlösningen uppfyllde mĂ„nga av HSB Göteborg:s önskemĂ„l och flexibiliteten att senare kunna utveckla lösningen vĂ€gde ”tungt”. Lösningen kompletterades med nĂ„gra extra flikar med typisk information för bostadsrĂ€tts-föreningar, till exempel antal lĂ€genheter och fastighetsytor. Dessutom gjordes en enkel integration med affĂ€rssystemet Hambo, som tillĂ€t HSB Göteborg att flytta över viktig information till kundkortet. Enbart de som arbetar mot kund lĂ€gger in information i systemet, men den blir tillgĂ€nglig för alla. Det innebĂ€r att alla frĂ„n fastighetsskötare till VD kan hĂ„lla sig informerade.

Resulat

Skillnaden sedan kundvÄrdssystemet infördes Àr markant. HSB Göteborg har fÄtt en bÀttre bild av kunden vilket har fÄtt mÄnga positiva effekter.

Alla medarbetare kan ge bÀttre service mot kund med mer information i ryggen. SÀljarna i synnerhet, har kunnat arbeta mer proaktivt. Att samtliga medarbetare har tillgÄng till informationen har skapat bÄde effektivitet, högre servicenivÄ och mer motivation pÄ arbetsplatserna. Alla har tillgÄng till informationen och vet var den ska lagras, vilket skapar trygghet internt. Den samlade bilden som tillÄter HSB Göteborg att sÀtta kunden i fokus Àr pÄ plats. Resultatet syns i nöjd-kund-index som har ökat varje Är och Àr starkt kopplat till den nya lösningen.

Viktigaste fördelarna

  • Tydlig överblick över kundĂ„tagandet
  • Tidsvinster och bĂ€ttre kvalitet mot kund som resultat av bĂ€ttre tillgĂ„ng till information
  • Kunskapsspridning mellan HSB Göteborgs expert-omrĂ„den har ökat, vilket ökat motivationen
  • Kunder möts av vĂ€linformerade och proaktiva sĂ€ljare
  • Nöjd-kund-index ökar
  • Enkel integration till Hambo