Nyhet! Nu integrerar vi marketing automation i SuperOffice CRM. 
Läs mer 👉 här

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Att både vi och kunderna kan följa pågående serviceärenden har blivit enormt uppskattat.

Peter Edlund Teknisk chef

Utmaning

KARL STORZ ENDOSKOP SVERIGE AB Àr ett helÀgt dotterbolag till tyska KARL STORZ GmbH & Co. KG, en ledande tillverkare av avancerad endoskopi-utrustning för medicinska ÀndamÄl.

Förutom att ÄterförsÀlja moder-bolagets produkter hanterar det svenska bolaget Àven service och underhÄll i egen regi. En verksamhet som visat sig bli alltmer omfattande i takt med ökad försÀljning.

År 2008 blev situationen akut. Administrationen kring det ökande antalet serviceĂ€renden började pĂ„verka kvaliteten och ledtiderna pĂ„ det tekniska arbetet.  Detta ledde i sin tur till att serviceteknikerna fick lĂ€gga alltmer tid pĂ„ att hĂ„lla kunderna uppdaterade om sina Ă€renden, och allt mindre Ă„t att utföra servicen. Att utöka personalstyrkan var ett naturligt första steg, men gav Ă€ndĂ„ inte det efterlĂ€ngtade lyftet.

Först var det mest en fråga om att förbättra den interna administrationen av våra serviceärenden. Men sedan vi väl börjat använda SuperOffice har även kundnöjdheten ökat.

Peter Edlund

Lösning

För KARL STORZ fanns egentligen bara en vĂ€g framĂ„t – att fĂ„ bĂ€ttre kontroll över sina serviceĂ€renden med hjĂ€lp av ett kundservicesystem, anpassat för att klara av de specifika krav som stĂ€lls vid hantering av medicinteknisk utrustning.

Flexibilitet stod alltsÄ högst pÄ kravlistan, tÀtt följt av anvÀndbarhet och möjlighet att integrera med existerande affÀrs- och CRM-system.

Under resans gÄng lÀrde sig KARL STORZ att förvÄnansvÀrt fÄ system-leverantörer var intresserade av att lösa bolagets specifika utmaningar. Det var egentligen bara SuperOffice som kunde uppvisa ett engagemang och en lösning flexibel nog att lösa problemet, i form av SuperOffice Service.

Resultat

Idag anvÀnds SuperOffice Service för alla KARL STORZ serviceÀrenden.

Och de positiva reaktionerna har inte lĂ„tit vĂ€nta pĂ„ sig. Bara en sĂ„ ”enkel” sak som att alla kunder fĂ„r ett Ă€rendenummer och automatgenererade status-rapporter via e-post har rönt stor uppskattning. Detta, och det faktum att kundservice nu enkelt kan besvara frĂ„gor om utrustningens status, har frigjort vĂ€rdefull servicetid Ă„t teknikerna, till nytta för sĂ„vĂ€l kunder som personal.

En positiv spin-off Àr att allt fler pÄ företaget fÄtt upp ögonen för vad lösningen kan göra. DÀrför planerar KARL STORZ nu att implementera ett flertal av sina interna flöden i SuperOffice Service.

Viktigaste fördelarna

  • FörbĂ€ttrad kontroll i alla skeden av Ă€rendeprocessen (service-flödet)
  • Ökad kundnöjdhet
  • Ökad intern effektivitet
  • Flexibel och lĂ€ttanvĂ€nd lösning
  • Anpassningsbar till de specifika krav som gĂ€ller för medicin-teknisk utrustning
  • Integration med befintliga affĂ€rs- och CRM-system (Scala resp. SuperOffice CRM)