Nyhet! Nu integrerar vi marketing automation i SuperOffice CRM. 
Läs mer 👉 här

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

5 sätt att förvärva nya kunder med CRM

5 sätt att förvärva nya kunder med CRM

Det är mycket enklare att sälja till befintliga kunder.

De känner dig, ditt företag och ditt team.

De har redan gjort affärer med dig och därför litar de på dig.

Men om du inte får nya kunder kommer företagets tillväxt att stanna av, eftersom befintliga kunder oundvikligen försvinner med tiden.

Detta är orsaken till att 44 % av alla företag lägger sitt primära kommersiella fokus på att skaffa nya kunder för att säkerställa den långsiktiga hållbarheten i sin verksamhet.

Problemet är att medan säkrandet av nya kunder inte ger mer än 5-20 % av de totala affärsintäkterna varje år, är det ingen enkel process.

Det kräver tid, pengar och rejäla ansträngningar för att lyckas.

Så hur kan du förvärva nya kunder som bidrar till företagets tillväxt?

Med rätt verktyg, såsom en CRM-plattform, blir det lättare att skaffa kunder.

För att hjälpa dig att komma igång med nästa tillväxtvåg och med att locka nya kunder har vi tagit fram en guide som visar exakt hur du kan använda ett CRM-system - t.ex. SuperOffice - för att förbättra din kundanskaffningsprocess.

Först ska vi ta en titt på det mest uppenbara stället att börja på:

Webbplatsens kontaktformulär.

FÅNGA UPP INKOMMANDE LEADS MED WEBBFORMULÄR

Inkommande leads är potentiella kunder som kommer direkt till din webbplats och uttrycker sitt intresse för din produkt eller tjänst direkt.

Dessa potentiella kunder hittar dig vanligtvis till följd av marknadsföringskampanjer och de är 80 % billigare att skapa än utgående leads.

Men när man väl har väckt rätt typ av intresse, hur fångar man då upp dessa leads och hur kan ett CRM-system hjälpa till med detta?

Vanligtvis är nätformulär det bästa sättet att fånga upp inkommande leads och 84 % av dessa marknadsförare anger detta som sin favoritmetod.

Att använda en skräddarsydd formulärbyggare som integreras direkt med ditt CRM-system - precis som SuperOffices formulärskapare - gör att du kan fånga upp inkommande leads på din webbplats och förse ditt säljteam med exakt den information de behöver för att göra uppföljningar direkt i CRM-systemet.

Att koppla formulären för inkommande leads direkt till ditt CRM-system innebär också att du kan aktivera automatiska uppföljningsmejl eller skicka ytterligare information till en potentiell kund – innan en säljare tar kontakt – så att dina potentiella kunder får en bättre upplevelse.

TA HAND OM DINA LEADS MED MEJLAUTOMATISERING

Oavsett varifrån dina leads kommer behöver de tas om hand.

Leads som tas om hand leder till 50 % mer försäljning än leads som inte tas om hand, så det är viktigt att det blir rätt.

Dessutom säger 80 % av dessa marknadsförare att omhändertagandet av leads är avgörande för att omvandla leads till kunder, då företag som tar hand om leads ser att detta leder till en 25-procentig ökning i antalet säljavslut.

Men vad innebär det att ta hand om leads och hur kan ett CRM-system hjälpa till?

Omhändertagande av leads är processen att omvandlar leads som inte är redo att köpa till betalande kunder. Vanligtvis innebär detta att du använder den information du har om dem - ofta inhämtad via formulär på din webbplats - för att få dem att närma sig ett köp.

Genom att använda CRM-filter för att endast kommunicera med en viss grupp av potentiella kunder åt gången kan du uppmuntra dem genom att vid väl valda tillfällen skicka e-post med relevant information eller inbjudningar till kommande webbinarier som passar deras aktuella status.

Fördelen med att ta hand om leads genom automatisering är att det kostar 33 % mindre att omvandla dem till betalande kunder än om man använder traditionella metoder.

Genom att använda automatiska triggers i ett CRM-verktyg som SuperOffice kan du automatiskt skicka relevant och intresseväckande innehåll till dina potentiella kunder baserat på hur de har agerat.

Men 79 % av alla marknadsföringsleads omvandlas aldrig till försäljning på grund av att de inte tas om hand, så ta dig tid att göra detta på rätt sätt med hjälp av din CRM-programvara.

Vi har nu gått igenom hur man använder CRM-programvara både för att fånga upp inkommande leads och att ta hand om leads, vilket är två förträffliga tillvägagångssätt för att förvärva nya kunder.

Nu ska vi ta en titt på några andra sätt som din CRM-plattform kan hjälpa dig att skaffa nya kunder, med utgångspunkt i idealkundsprofiler.

UTVECKLA IDEALKUNDSPROFILER (ICP)

En av de bästa sakerna med att utveckla sitt företag med hjälp av ett CRM-system är den rika historik som man kan samla in under resans gång.

Faktum är att ett av de mest fördelaktiga sätten att använda befintliga CRM-kunddata för att skaffa nya kunder är att använda dem som grund för idealkundsprofiler (ICP).

En idealkundsprofil är en lista med egenskaper som beskriver de företag - inte enskilda personer - som passar bäst för dina produkter och tjänster.

Denna lista över ICP-egenskaper kan ta upp allt som du tycker är relevant, men den innehåller ofta saker som:

  • Vilken bransch eller vertikal är de verksamma inom? De flesta produkter bör fokusera på nyckelsektorer
  • Hur många anställda/användare har de?
  • Hur stora intäkter har företaget haft under de senaste åren? Håller de på att växa?
  • Hur omfattande uppskattar du att deras budget/utgifter är för din lösning? 
  • Var har de sin bas? Uppfyller ni lokala lagar/bestämmelser?
  • Vilken är deras nuvarande teknikstack och hur passar din lösning in?
  • Hur många kunder har de? Har du en känsla för deras kundomsättning/kundnöjdhet?
  • Hur etablerat är företaget? Är det ett nystartat företag eller en mogen organisation?
  • Finns det några särskilda omkostnader att ta hänsyn till - extra support, språkspecialister, tidszoner?

Du kanske tror att du vet exakt vilka typer av kunder som är dina idealkunder, men genom att göra en kundprofilanalys med dina CRM-data får du ofta snabbt reda på vilka kunder som faktiskt är bäst lämpade för dig.

Enligt Gartner är utvecklandet av en ICP (eller flera ICP:er) avgörande för att lyckas med försäljning och marknadsföring. De fann att de företag som fokuserar på att utveckla ICP:er fick imponerande kommersiella resultat, bland annat:

  • Kortare säljcykler
  • Högre konverteringsgrad
  • Högre genomsnittligt kontraktsvärde och LTV

När du har använt dina CRM-data för att identifiera vilka dina idealkunder är kan du använda idealkundsprofiler på ett antal olika sätt för att hjälpa dig att värva fler nya kunder som har liknande egenskaper, t.ex.:

  • Fokusera på att sälja specifika produkter eller tjänster genom att skapa riktade ICP:er
  • Segmentera de leads du genererar baserat på deras profil
  • Rikta in dig på varje ICP med egna automatiserade e-postsekvenser
  • Skapa säljpipelines för varje ICP så att du kan utveckla varje potentiell kund snabbare

Idealkundprofiler är dock inte det enda sättet du kan använda ditt CRM-system och dina data över befintliga kunder för att skaffa fler nya kunder.

Du kan också använda CRM-data för att locka fler nya kunder via sociala medier.

EXPORTERA CRM-DATA FÖR RIKTADE ANNONSER I SOCIALA MEDIER

B2B-platfrormar som LinkedIn, liksom inflytelserika sajter som Twitter/X, gör det lättare än någonsin att rikta annonser till din målgrupp.

Bara LinkedIn har över 1 miljard medlemmar globalt och påstår sig vara den ledande plattformen för att skapa B2B-leads.

Utmaningen ligger i att annonser kan vara ett dyrt sätt att skapa leads; genomsnittlig CPC (kostnad per klick) för en LinkedIn-annons är 5,26 $. Beroende på konverteringsgraden kan detta innebära att en lead lätt kan kosta dig 100-tals dollar att generera.

Så hur kan CRM hjälpa dig att minska kostnaderna och öka framgången för leadgenerering via annonsering i sociala medier?

Svaret ligger i smart användning av befintliga kunddata.

Genom att använda ditt CRM-system för att identifiera och sedan exportera de uppgifter du har om befintliga kunder som passar in på specifika idealkundsprofiler kan du använda dem för att skapa starkt riktade kampanjer på sociala medier som riktar sig till ”liknande målgrupper”.

I grund och botten är ”liknande målgrupp” det namn man ger de andra användare av sociala medier, som Linkedin eller Twitter/X, som har samma egenskaper som de i din idealkundsprofil.

I SuperOffice kan du skapa ett urval av alla dina ICP:er och sedan spara den informationen, redo att laddas upp på sociala medier.

Du kan sedan fokusera dina ansträngningar på leadgenereringskampanjer för just dessa ”liknande målgrupper”, vilket kommer att resultera i både en högre konverteringsgrad och minskade kostnader - allt tack vare de data som finns i ditt CRM.

Men när du väl har drivit denna annonstrafik till din webbplats måste du se till att den information som läsarna ser är relevant för dem. Det är här vårt sista tips för hur du använder ditt CRM-system för att skaffa nya kunder kommer in i bilden.

FÖRBÄTTRA DIN WEBBTEXT (OCH KONVERTERINGSGRAD)

Det är ingen idé att lägga tid, pengar och kraft på att skapa intresse för dina produkter och tjänster om du inte kan omvandla intresset till leads och försäljning.

Som en del av en konsekvent kundupplevelse med hög konverteringsgrad måste du se till att din webbplats på ett korrekt sätt återspeglar det värde du kan erbjuda dina potentiella kunder.

Det bästa sättet att göra det är att optimera texten på webbplatsen så att den når fram till de personer som läser den, med hjälp av så kallade kundröstdata.

Kundröstdata är ett samlingsbegrepp för de insikter om din produkt eller tjänst som du har samlat in direkt från kunden.

Folk dras ofta till nätrecensioner som en snabb källa till kundröstdata - men ditt CRM-system kan också vara en guldgruva för att förstå vad kunderna tycker.

Genom att använda de data som lagras i CRM-systemet, inklusive anteckningar från säljsamtal, kundtjänstdata och livechatt, kan du lyfta fram särskilda ord och fraser som dina kunder återkommande använder.

Dessa formuleringar kan visa på de problem som din lösning avhjälper eller kanske den vinst som den erbjuder dina kunder. Det finns inget rätt eller fel när det gäller att välja kundröstdata, så länge du tror att de får gehör hos målgruppen.

Med hjälp av ett copywritingramverk kan formuleringen som du har identifierat sedan arbetas in i webbtexten på hela din webbplats, inklusive meddelanden på startsidan, landningssidor för betalda sökträffar och innehåll i blogginlägg.

Resultatet av detta är inte bara att mer webbplatstrafik omvandlas till leads, utan eftersom dessa leads har läst webbtexter som talar direkt till dem bör du också se en ökning av konverteringen från lead till kund! 

SAMMANFATTNING

Världens bästa kundlojalitet kommer inte att hjälpa ditt företag att växa.

Därför är det viktigt att skaffa nya kunder varje år.

Då nya kunder är så viktiga för ditt företags fortsatta framgång bör du fråga dig hur du kan dra nytta av ett CRM-system som SuperOffice för att förvärva fler.

För att hjälpa dig att komma igång har vi beskrivit åtgärder som du kan vidta redan nu och som innefattar att fånga upp och ta hand om kunder, samt tekniker som du kanske inte har tänkt på tidigare, som utveckling av idealkundsprofiler (ICP), liknande målgrupper och optimering av webbtexter.

Det är dags att sluta se CRM som en plattform som bara är bra för att behålla kunder och börja se den för vad den är - en plattform för intäktstillväxt.

FÖRVÄRVA NYA KUNDER MED SUPEROFFICE

SuperOffice är en prisbelönt CRM- och kundtjänstplattform som ger dig alla verktyg du behöver för att inte bara locka nya kunder, utan också kunna erbjuda tjänster och upplevelser av högsta kvalitet för att behålla dem.

Eftersom det är en viktig fråga för företag överallt att locka till sig nya kunder har vi sett till att SuperOffice är fullspäckat med funktioner för att hjälpa dig att sätta försäljning i främsta rummet så att du kan slutföra fler affärer. Några av dessa funktioner är:

  • Mycket anpassningsbara webbformulär som hjälper dig att samla in leads i stor skala
  • Lättanvänd automatiserad e-posthantering som hjälper dig att utveckla leads till kunder
  • Rapportskapande och dataexport som hjälper dig att maximera användningen av CRM-data
  • Lättanvända segmenteringsalternativ som gör det lättare att rikta in sig på specifika ICP:er
  • En central plattform för lagring av och enkel åtkomst till alla kund- och kundröstdata 
  • Och mycket mer ...

Genom att använda SuperOffice som en enhetlig CRM- och serviceplattform får du lättare att nå dina intäktsmål för nya affärer, samtidigt som du säkerställer en "bäst i klassen"-upplevelse för dina kunder inom såväl marknadsföring som försäljning och service.