Anmäl dig idag för att få vårt nyhetsbrev.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

De 5 bästa CRM-metoderna som förbättrar dina kundrelationer

De 5 bästa CRM-metoderna

Du började med en CRM-strategi

Därefter skapade du en CRM-process och du har nu slutfört CRM-implementeringen.

Utmärkt!

Nästa steg i din CRM-resa är att kombinera kundinformation, systematisera din säljprocess och skicka riktade kampanjer till dina kunder

De flesta ser ett CRM-system som ett produktivitetsverktyg, men det hjälper dig också att skapa bättre kundrelationer. Och när du förbättrar dina kundrelationer växer dina intäkter också!

I mer än 30 år har vi skapat starka relationer till våra kunder. Varje gång en ny kund börjar sin CRM-resa med oss delar vi en lista med de bästa metoderna.

Här är de 5 bästa metoderna för att bygga bättre relationer med dina kunder.

De 5 bästa CRM-metoderna

Plattformen SuperOffice CRM innehåller funktioner för försäljning, marknadsföring och service. 

Om du prenumererar på den "kombinerade planen" får du tillgång till alla funktioner som nämns nedan.

1. Välkomna nya kunder med personliga introduktionsmeddelanden

Jobbet är inte gjort bara för att en potentiell kund blir en kund.

Förhållandet har faktiskt bara börjat.

Så snart avtalet är undertecknat bör du skicka ett välkomstmeddelande till din kund per e-post och tacka för affärerna.

Forskning visar att kunder älskar välkomstmejl. I genomsnitt får välkomstmeddelanden en högre öppningsfrekvens och en högre klickfrekvens jämfört med vanliga marknadsföringsmeddelanden.

Använd denna möjlighet till din fördel:

● Gratulera nya kunder till deras köp

● Beskriv vad de kan förvänta sig när de börjat prenumerera

● Introducera dem för onboarding-teamet och

● Inkludera användbara resurser

Här är ett exempel från Zapier:

Zapier welcome email

Det här gillar vi med den här mallen:

● E-postmeddelandet används som en guide för nya prenumeranter.

● Produkten är en del av budskapet. Detta hjälper nya kunder att koppla samman sitt köp med välkomstmeddelandet.

● E-postmeddelandet är skrivet som en guide, vilket gör det lättare att följa.

Är du redan SuperOffice-kund? Toppen! 

Skriv textinnehållet och välj en av mallarna i SuperOffice Marketing. Varje gång en ny kund läggs till i systemet kan du automatiskt skicka ut välkomstmejlet.

2. Följ upp med kunder som inte har haft någon kommunikation under de senaste sex månaderna

En lågkonjunktur är på väg och det kan ha en inverkan på kundbortfallet.

Det finns bara två anledningar till kundbortfall:

1. Kunden går i konkurs

2. Kunden uppnår inte det önskade resultatet

Du vill vara säker på att de uppnår det önskade resultatet.

Därför rekommenderar vi att alla företag inför en CRM-process som kallas Customer Experience Method (CXM).

CXM är en strukturerad process och metod för att behålla kunderna och deras lojalitet. Det ger dig kontroll över din kundbas. Och när du gör detta blir dina kunder nöjda, bortfallet minskar och du ökar också möjligheten till fler affärer. 

Här är ett exempel från RingCentral på hur du kan följa upp:

✍ Exempel: "Hej, [namn]. Vi pratade om [ämne] redan i [månad]. Då var du inte redo att fatta några beslut [på grund av X anledning, om tillhandahållen], och du bad att jag skulle återkomma till dig efter [Y veckor/månader]. Nu följer jag upp! Är du fortfarande intresserad av [ämne]? I så fall bokar jag gärna in ett samtal. Hur ser nästa onsdag ut för dig?”

En sak till:

Var extra uppmärksam på dina värdefulla kunder. De bidrar med de största intäkterna, så se till att de inte hamnar mellan stolarna.

3. Inspirera kunderna genom att dela med sig av nya produktuppdateringar

Vi är alla upptagna och det är lätt att glömma varför vi föredrog en viss produkt från början.

Produktuppdateringar är ett bra sätt att hålla din produkt aktuell för kunderna.

Använd uppdateringarna för att berätta om en cool ny funktion, en buggfix eller en ny produkt som några av kunderna har efterfrågat.

Så här gör Canva:

Canva product marketing email

Dina kunder kommer att uppskatta det. Kunskapen kommer att inspirera dem att använda din produkt mer. Och det är ju det vi vill, eller hur?

När du skriver textinnehållet ska du tänka på att kunderna inte bryr sig om produkten. De bryr sig om vad produkten gör för dem.

Så se till att du säljer fördelarna, inte själva funktionerna.

Tänk på:

● Vilket problem löser produkten?

● Kommer produkten att hjälpa dem att spara tid?

● Hur kommer produkten att göra deras liv enklare?

● Kommer produkten att hjälpa dem att tjäna mer pengar?

● Hur kan du förklara det så att det är lätt att förstå?

När innehållet är färdigt kan du använda eller modifiera en av mallarna i SuperOffice-biblioteket. Vill du använda en egen varumärkesmall för e-postmarknadsföringen?

Inga problem. Lägg bara till HTML-koden i SuperOffice och skapa en egen mall.

4. Förbättra kundnöjdheten med livechatt

Livechatt har den högsta nöjdhetsgraden (73 %) av alla typer av kundkommunikation.

E-post kommer på andra plats, med 61 % nöjdhet.

Customer satisfaction ratings

Överraskande nog hamnar telefonsupport på en avlägsen tredjeplats med en nöjdhetsgrad på 44 %.

Trots att forskningen visar att livechatt har den högsta nöjdhetsgraden använder bara 40 % av företagen i USA, Europa och Kina livechatt för kundkontakt. 

Vi anser att det är ett missat tillfälle.

Det är också en konkurrensfördel.

Om du inte redan har gjort det bör du utöka din arsenal med livechatt.

Livechatt ger dig möjlighet att betjäna kunder direkt. Inga väntetider. Inga missade telefonsamtal eller borttappade e-postmeddelanden.

Välj en chattlösning som redan är integrerad med en CRM (som SuperOffice) 

Eftersom SuperOffice Chat är 100 % integrerat med CRM-plattformen behöver dina kunder aldrig upprepa sig (något som konsekvent rankas som det största irritationsmomentet hos kunder).

All kundkommunikation, oavsett om det sker via webbformulär, e-post, telefon eller chatt, finns på en central plats och är tillgänglig för alla i företaget. 

Det gör att alla i ditt företag har bästa möjliga utgångspunkt för att hjälpa kunderna.

5. Minska svarstiden genom att implementera en köhanteringsprocess

Inget tar död på en bra kundrelation snabbare än dålig kundservice.

Här är ett verkligt exempel:

För två veckor sedan fick jag en faktura på 1 000 dollar från en lokal elektronikkedja. Det var för en dator som jag hade köpt månaden innan.

I kuvertet fanns en lapp där det stod att om jag inte betalade beloppet inom fem dagar skulle jag anmälas till en inkassobyrå.

Jag försökte ringa butiken. Jag försökte skicka mejl. Det tjänade inget till.

När jag äntligen fick prata med kundtjänsten kunde hon inte hitta min information och hade ingen koll på e-postmeddelandena som jag hade skickat, även om allt var i sin ordning och jag hade gjort köpet helt lagligt.

Kundservice som denna ger dig dåligt rykte. Låt inte detta hända dig.

Använd en molnbaserad supportlösning för att hjälpa dig hantera förfrågningar och förbättra kundservicen.

SuperOffice Service effektiviserar ditt sätt att hantera kundförfrågningar. Varje förfrågan tilldelas automatiskt ett unikt referensnummer och all kommunikation i anslutning till den spåras med numret.

SuperOffice Service dashboard

Vem som helst i ditt team kan snabbt komma åt all information de behöver genom att söka efter spårningsnummer, kund, status, period eller kategori.

Du kan också ställa in automatiska svar i systemet. När en kund skickar en förfrågan till dig får kunden automatiskt ett svar från ditt företag som bekräftar mottagandet.

Använd dessa CRM-metoder för att förbättra dina kundrelationer

Det är ingen överraskning att CRM-teknik anses som livsviktig.

Den kan användas för att optimera dina interna processer OCH du kan använda den för att skapa bättre kundrelationer.

Det finns inga hårddragna regler för hur CRM "ska" användas. Varje företag är unikt.

Därför rekommenderar vi alltid att du börjar med en CRM-strategi.

Många av företagen vi arbetar med vill förbättra produktiviteten och optimera de befintliga processerna.

Andra vill få kontroll över sin kunddata så att de kan förbättra kundupplevelsen.

Det är olika sidor av samma mynt.

Och de flesta företag kommer att utföra en av dessa metoder och glömma resten.

Här har du chansen att vara annorlunda. Var inte som andra företag.

Gör dessa metoder till en strukturerad process och implementera dem alla över tid. 

Om du är en befintlig kund, kontakta oss idag så kan vi visa dig hur du implementerar dessa metoder i din SuperOffice-lösning. Nya kunder kan boka en demonstration för att lära sig mer om SuperOffice CRM.