Anmäl dig till Thrive – ett nytt koncept med innehåll utformat för att hjälpa dig skapa tillväxt!

Fem e-postmarknadsföringsmisstag du bör undvika

email-mistakes-article-main-image.jpg

E-postmarknadsföring är den i särklass effektivaste marknadsföringskanalen.

Det är därför de flesta företag använder sig av e-postmarkandsföring.

Men det är också därför mer än 294 miljarder e-post skickas varje dag.

Därför är det viktigt att komma ihåg att när ni som företag skickar e-postutskick till er målgrupp, behöver ni särskilja er från de hundratals andra e-postmeddelanden som era kunder och potentiella kunder garanterat får samma dag som ni skickar ert.

Att skicka ut en e-postkampanj kräver en investering och det är viktigt att denna tid inte är bortkastad på e-post som aldrig kommer att öppnas, läsas eller ageras på.

För att hjälpa dig att undvika fallgroparna som många företag faller i när de börjar använda e-post för att kommunicera med sina kunder, har vi här presenterat de fem vanligaste misstagen när det gäller e-postmarknadsföring.

Vi börjar med avsändarens namn.

1. Skickar från donotreply@yourdomain.com

Avsändare som innehåller No-reply@ eller DoNotReply@ i adressen är ovälkomna och inte inbjudande. Skickar du ett mejl från en sådan e-postadress, ska du inte bli överraskad om öppningsfrekvensen är låg. 

Faktum är att avsändarens namn är det främsta skälet till att ett e-postmeddelande blir öppnat.

 

reasons-why-people-open-an-email.png

Skicka alltid e-postutskick från en adress som det går att svara till, och se till att inkludera telefonnummer och länkar till ditt företags sociala profiler för att hjälpa mottagaren att enkelt kunna komma i kontakt med er.

Om du är vd för ett stort företag är du sannolikt inte den som skickar ut era utskick. Men du är garanterat den person som personer i branschen känner till. Oavsett om e-postmeddelandet skrivs av dig eller inte, bör de skickas från ett namn som känns igen.

Faktum är att det kan vara en konkurrensfördel att skicka ett mejl från en person på ditt företag eftersom 89 % av e-postkampanjerna skickas från ett företagsnamn.

2. Ignorerar anpassning till mobila enheter

Enligt Constant Contact öppnas 61 % av alla mejl på en mobil enhet.

email-open-rates-by-device-2018.jpg

Men inte nog med det.

Över 40 % av mobilanvändarna kollar sin mejl fyra eller fler gånger om dagen, vilket innebär att en mobilvänlig mejldesign inte bara är ”trevligt” att ha. Det är ett måste!

Trots det har vi i vår egen undersökning med 1 000 B2B-företag upptäckt att 1 av 5 e-postkampanjer inte är optimerad för mobila enheter.

Kort sagt – om ditt mejl inte är optimerat för mobila enheter kommer mottagarna inte att kunna läsa det oavsett hur relevant ditt meddelande är.

3. ”En storlek passar alla”-approachen

Den effektivaste formen av marknadsföring är relevans. 

”En storlek passar alla”-approachen fungerar inte längre (har den någonsin gjort det egentligen?).

Ditt meddelande måste vara relevant för läsaren. Koncernchefer har inte samma utmaningar som andra befattningar. Det betyder att ditt budskap måste anpassas beroende på vilken publik det vänder sig till.

Den trista sanningen är att endast 11 % av alla e-postkampanjer segmenteras.

Segmentering kan vara basal eller bli komplex. Om du segmenterar din lista i olika grupper och anpassar dina meddelanden efter varje läsare, kommer du att se högre klickfrekvenser och mer engagerade kunder.

Hur kan du segmentera ditt mejl?

Några förslag:

  • Plats
  • Titel
  • Bransch
  • Företagsstorlek
  • Intressen

4. Dina e-postutskick blir för avancerade

Ett meddelande med en tydlig CTA (Call-To-Action) kräver väldigt lite tankemöda från läsaren. Antingen agerar läsaren på ditt mejl eller inte.

Om det är relevant (och det bör det vara baserat på e-postmisstag nr 3 ovan), är det mer än sannolikt att mottagaren kommer att agera på det och bidra till att ni får fler webbplatsbesök, ifyllda formulär och en ökad försäljning.

Men om du har flera erbjudanden i ett mejl kräver det mer tankemöda av mottagaren. Mottagaren behöver tänka mer, det skapar mer stress och det blir mindre sannolikt att personen köper något. Det är vad vi kallar valparadoxen.

I vår egen undersökning fann vi att det genomsnittliga antalet CTA:er i en e-postmarknadsföringskampanj är 3,3.

Å ena sidan finns det e-postkampanjer med noll (!) CTA:er och å andra sidan kampanjer med över tio.

number-of-cta-per-email-campaign.png

Att göra det så enkelt som möjligt för mottagaren är A och O när det gäller e-postmarknadsföring.

Ha ett tydligt och relevant meddelande som länkar till en separat landningssida som gör det enkelt för dina existerande och potentiella kunder att göra affärer med dig.

5. Dölja länken för avanmälan

Ibland registrera sig någon för att få dina e-postutskick och efter en tid önskar personen avanmäla sig.

Det finns två sätt du kan hantera detta på:

  1. Gör länken för avanmälan enkel att hitta.
  2. Dölj länken för avanmälan i sidfoten.

Det första alternativet gör det enkelt att avanmäla sig, medans det andra alternativet ofta framkallar mycket frustration.

Du bör säkerställa att det är så enkelt som möjligt för dina prenumeranter att avanmäla sig. Är det så att någon inte vill få dina utskick längre, kommer personen inte plötsligt vilja köpa din produkt eller tjänst bara för att du dolt länken för avanmälan.

Och när personen väl har avanmält sig, respektera detta. Skicka inga fler e-postkampanjer, då riskerar du att inte följa kraven i GDPR och kan bötfällas.

Slutsats

E-postmarknadsföring är fortfarande den kommunikationskanal som kunderna föredrar och det är en strategi som alltid kommer att utklassa alla andra marknadsföringskanaler. 

Följ dessa tips, undvik misstagen och gör e-postmarknadsföring till din mest framgångsrika kanal.

Ett avgörande e-postmarknadsföringsmisstag du kan begå är att rapportera med utgångspunkt från fel mätparametrar. Ladda ner KPI-guiden för e-postmarknadsföring för att läsa vilka mätparametrar du ska använda vid rapporteringen och, viktigast av allt, hur du förbättrar dessa!

Ladda ner en kostnadsfri KPI-guide