Vi vill hjälpa dig att ta hand om dina kunder under COVID-19.

Uppdatering kring COVID-19

Läs mer om vårt kundservice-paket

7 B2B-tillväxttrender du behöver känna till 2020 (och därefter)

tillväxttrender.png

En ny undersökning baserad på 500 företag har visat att en av tre chefer önskar skapa tillväxt i deras företag under nästa år.

Utmaningen? De vet inte hur man gör.

Det är inte förvånande. Tillväxt är svårt.

Alla B2B-organisationer vet hur svårt det är att bygga förtroende hos potentiella kunder och få dem till betalande kunder.

Om ditt mål är att skapa tillväxt i din verksamhet år 2020 är den här artikeln intressant för dig.

Vi har beskrivit flera tillväxtstrategier för att hjälpa dig att komma igång. Dessa strategier, baserade på de hetaste B2B-tillväxttrenderna, kan vara de förändringar du behöver göra för att skapa tillväxt nästa år och åren därefter.

Redo? Låt oss komma igång.

1. Säkerhet och integritetsskydd

CMO Council har funnit att datasäkerhet, integritet och ansvar är de viktigaste kraven som ställs av den moderna, digitalt orienterade köparen.

Tyvärr är endast 57 % av B2B-företagen övertygade om att de klarar de kraven.

Med nyheter som domineras av stora datasäkerhetsintrång kring personuppgifter, måste de personer som ditt företag försöker få till att bli kunder vara övertygade om att det är säkert att lämna sin personliga information till dig. Kontaktuppgifter, som namn, e-postadress och telefonnummer är alla potentiellt i riskzonen när de klickar på "skicka"-knappen.

För att få en chans att skapa tillväxt i ditt företag måste du bevisa för dina kunder att deras information är säker.

Här är några av de sakerna du kan göra för att förbättra din säkerhet och göra dig redo för 2020:

  • Investera i ett CRM-system med funktioner för hantering av GDPR
  • Skaffa ett HTTPS-certifikat på din webbplats
  • Radera all personlig kontaktinformation som du inte behöver
  • Utse ett dataskyddsombud och säkerställ att ni följer GDPR-lagstiftningen

2. Kundupplevelse

Du kanske älskar dina kunder, men har du funderat över om denna känsla är ömsesidig?

För många kunder känner inte samma sak som du.

Enligt en undersökning från Cisco kommer kunderna inte bry sig om 74 % av varumärkena de använder försvinner…

För SaaS-företag i synnerhet är den här undersökningen särskilt skrämmande eftersom mellan 70% och 95%  av ett abonnemangsbaserat företags omsättning kommer från förnyade avtal och merförsäljning till befintliga kunder.

B2B handlar inte längre om stora budgetar och massmarknadsföringskampanjer som syftar till att locka till sig mängder av nya kunder. Idag handlar det om att fokusera på de kunder du redan har och se till att du gör dem glada och ger en positiv kundupplevelse varje gång de kommer i kontakt med dig.

Inte helt säker på var du ska börja? Här är några förslag till vad du kan göra:

  • Lös klagomål från kunderna direkt,
  • Var flexibel när det gäller återbetalnings- och avbokningsregler,
  • Erbjud personlig kundservice i realtid (mer om det längre ned),
  • Överraska dina kunder med gratis uppgraderingar, inbjudningar till evenemang och annat.

3. Kundservice i realtid

Föreställ dig följande scenario:

Du är redo att registrera dig för en ny prenumerationstjänst online, men i sista sekunden dyker det upp en fråga. Så du skickar ett e-postmeddelande med din fråga till företagets säljteam. Problemet? Det tar timmar innan de svarar! När du väl fått svar har du antingen inte längre något behov, har tappat intresset eller istället vänt dig till en av deras konkurrenter.

Detta scenario inträffar varenda dag.

Och det händer troligtvis även ditt företag just nu.

Chockerande är att den genomsnittliga svarstiden för kundservice är över 12 timmar – och vissa företag tar mer än en vecka på sig att svara!

customer-support-response-times.png

Dina kunder förväntar sig ett svar på sin fråga inom en timme, men hur kan du tillgodose deras behov utan att anställa hundratals (eller tusentals) kundsupportresurser?

Det enklaste alternativet är att börja använda en livechatt.

Livechatt är ett webbaserat supportverktyg som du kan använda för att "chatta" i realtid med dina kunder. Det är som Skype, Google Hangouts eller Webex Teams, men det finns istället på din webbplats och används för extern kommunikation.

Om chattfunktionen används rätt har den visat sig förkorta svarstider, öka försäljningen och förbättra kundnöjdheten.

En situation alla vinner på: Dina kunder får support i realtid och ditt kundserviceteam kan hantera flera chattar samtidigt (jämfört med endast ett mejl eller telefonsamtal i taget).

De goda nyheterna? Det finns hundratals chattverktyg som du kan börja använda för att svara snabbare och förhindra att du förlorar dina kunder till en konkurrent.

4. Sälj och marknad i samverkan

Om dina försäljnings- och marknadsteam arbetar i silos kan det vara ett hinder för att skapa tillväxt i ditt företag.

Det har bevisats att om dina sälj- och marknadsteam arbetar tillsammans, kommer det att bidra till att generera 32 % högre omsättning, behålla 36 % fler kunder och att uppnå 38 % högre grad av att lyckas stänga en affär – när du förflyttar en potentiell kund genom en strömlinjeformad sälj- och marknadsföringstratt.

sales-marketing-alignment-benefits.jpg

Varför? Det beror på att försäljnings- och marknadsteam som samverkar inte bara hjälper dig att konvertera fler, utan också generera fler högkvalitativa leads.

Det är ingen hemlighet att sälj- och marknadsteam ofta diskuterar ”kvaliteten på leads”.

Leads från marknad skickas vidare till säljteam innan de är kvalificerade, vilket ofta leder till hög volym men låg kvalitet. Resultatet är att det ser ut som säljteamen har en dålig konverteringsgrad.

Men kombinerar du krafterna i dina sälj- och marknadsavdelningar löser du utmaningen.

När säljare informerar marknadsteamet om vad ett "bra" lead är, blir de mycket bättre rustade att hitta dem. Istället för att jaga leads med låg kvalitet, kommer de att kunna kommunicera och locka till sig de "rätta” leadsen som är värda att behålla och förflytta genom pipeline.

Det kommer också gynna försäljningen när avdelningarna är i samklang. Försäljningsteamen kommer slippa spendera värdefull tid på att jaga lågkvalitativa leads, utan kommer istället kunna lägga mer tid på att bygga relationer med högkvalitativa leads och omvandla dem till kunder.

5. Personlig anpassning

Under det senaste decenniet har personlig anpassning gått från "Ah, de vet vad jag heter!" till "Hur vet de att jag köpte det!?". Det pratas till och med om Facebook och Google som spionerar på oss för att förutsäga vårt beteende online.

Ja, ibland känns det lite obehagligt, men görs det på rätt sätt är personlig anpassning ett effektivt sätt att hitta nya kunder på – och behålla befintliga.

Det bästa av allt - det är exakt vad dina köpare vill ha!

Lägg också till de faktum att 69 % av kunderna är villiga att betala mer för en personlig upplevelse och då kan du förstå varför personlig anpassning är en enormt stor trend för tillväxt.

Istället för att gissa sig till hur man använder anpassning kan du ta del av denna undersökning av RedPoint Global. De frågade mer än 3 000 kunder om de bästa sätten att få dem att känna sig som individuella personer.

Här är några metoder du kan använda för att förstärka det personliga erbjudandet:

  • Skicka exklusiva och en-till-en erbjudanden anpassade specifikt för den individuella kunden.
  • Var uppdaterad på kundens inköpshistorik och allt om deras tidigare korrespondens varje gång de kontaktar dig.
  • Rekommendera nya produkter eller tjänster baserat på kundens intresse eller beteende.
  • Låt kunden välja när, hur ofta och vilken typ av kommunikation de får från dig.

6. Digital transformation

Vi lever i en tid då en digital revolution är i full gång:

Nya internetbaserade teknologier dyker upp varje dag som sömlöst ska passa in i våra dagliga liv. Ditt företag kan också utnyttja den här digitala transformationen och använda nya teknologier för att skapa tillväxt.

Medan många av de nya teknologierna är skräddarsydda för individer, handlar digital transformation i näringslivet om att förbättra affärsprocesser och effektivitet, till exempel att använda molnbaserade verktyg eller SaaS-styrda system.

Här är några enkla sätt som kan förvandla ditt företag att bli mer digitalt:

Ekonomi: Du kan använda artificiell intelligens för att förutsäga omsättning, jämföra historiska resultat och sammanställa exakta prognoser.

Försäljning: Du kan använda ett CRM-program för att hålla reda på dina potentiella kunder och skicka uppföljningsmejl till dem du inte hört något från på ett tag.

Marknadsföring: Du kan använda e-postmarknadsföring för att skicka personliga, e-postmeddelanden med exklusiva erbjudanden baserat på inköpshistoriken lagrad i ditt CRM-system.

Personal: Du kan använda appar som Skype eller Webex Teams för att hantera övertid och sjukfrånvaro, öppna privata linjer för kommunikation med personalen och skapa ett slags ”community” i ditt företag.

7. Datadrivet beslutsfattande

Många affärsbeslut fattas baserat på diskussioner och magkänsla.

Men faktum är att det är inte det effektivaste sättet att fatta beslut på. Istället bör du förlita dig på data.

Säg exempelvis att din försäljningschef presenterar en plan för hur ni kan minska kundbortfallet. Hen föreslår att om du lägger till chatt på webbplatsen kommer dina kunder inte att säga upp sina prenumerationer. Men hur vet du om det kommer att fungera?

Svaret finns i återkopplingen från dina kunder.

När det gäller framgångsrika projekt visar initiativ baserat på återkoppling från kunder vara de mest framgångsrika.

decision-making-techniques.jpg

Istället för att förlita sig på förslag och idéer för att stärka ditt företag kan du använda informationen från dina avboknings- och feedbackformulär från kunder som valt att slutat göra affärer med dig. Dessa data kommer att berätta exakt varför de har sagt upp.

Om du ser att 50 % av dina kunder slutade att göra affärer med dig eftersom supporten inte var tillräckligt snabb, kan en chattfunktion vara en värdefull investering.

Men om anledningen istället var att produkten inte utvecklades eller att de saknade specifika funktioner, så hjälper chatt troligtvis inte alls.

Det enda sättet att ta reda på det är att använda data som du baserar dina beslut på.

Slutsats

Konkurrensen är hård och om du vill överleva behöver du skapa tillväxt.

Vi har beskrivit flera tillväxtstrategier du kan använda för ditt företag nästa år.

Det som de alla har gemensamt är att de kombinerar tre element: människor, processer och teknologi. Säkerställ att dessa element är i linje med varandra, så kommer du skapa tillväxt i ditt företag. 

När vi går in i ett nytt år är det viktigt att ligga ett steg före - och inte bara i förhållande till dina konkurrenter, utan också i relation till dina kunder. Använd dessa 7 tillväxttrender för att starta din tillväxtmaskin för att göra 2020 till ett lönsamt år.

Kontakta oss idag och lär dig mer om hur du använder CRM-teknologier som en del av din tillväxtstrategi.

Kontakta oss